مواد لازم:
گوشت بی استخوان : نیم کیلو
بادنجان قلمی : ۱۲-۱۰ عدد
عدس : ۲۵۰ گرم
پیاز سرخ شده : ۳ قاشق غذا خوری
کشک ساییده غلیظ : ۲ یا ۳ فنجان
گردوی چرخ شده : ۱٫۲ فنجان
زعفران ساییده : ۱٫۲ فنجان
سیر داغ : ۳ قاشق غذاخوری
نعناع داغ : ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل : به مقدار کافی
طرز تهیه:
گوشت را چند تکه کرده، می شوییم و با کمی روغن تفت می دهیم.
سپس همراه سه لیوان آب و پیاز سرخ شده، روی شعله ملایم می گذاریم تا بپزد.
بعد از نیم پز شدن گوشت، عدس خیس خورده را به آن اضافه می کنیم.
بعد بادنجان های سرخ شده را به گوشت و عدس پخته اضافه می کنیم تا بادنجان ها هم بپزد و آب آن کشیده شود.
سپس با گوشت کوب ، آن را می کوبیم تا کاملا” له شود.
حلیم را روی حرارت فر قرار می دهیم و کمی آن را هم می زنیم تا مایع حلیم کشدار شود.
به تدریج کشک را به آن اضافه کرده و مرتبا” آن را هم می زنیم تاحلیم بجوشد و ته نگیرد.
روی حلیم را با کمی کشک، نعناع داغ و سیرداغ تزئین می کنیم.
نکات تغذیه ای:
حلیم بادنجان، غذایی محلی و لذیذ است.
بادنجان ملین است؛ یعنی معده و روده ها را نرم می کند.
پخته آن برای طحال و اخلاطی که در آن جمع می شود سودمند است.
مهرگان بعد از نوروز رده دوم را از نظر اهمیت جشنها دارا میباشد . از آنجا که نوروز آغاز سال جدید می باشد ، مهرگان هم آغاز فصل زمستان است . این جشن از 16مهر شروع می شود وتا 21 مهر هم ادامه دارد. فلسفه این جشن مهم ایرانی به دوران ضحاک باز می گردد . ضحاک و اقوام او مدت ها بر ایران حکومت میکردند و عده کثیری از جوانان ایران زمین را به قتل رسانده بودند و مردم از ظلم آنان به تنگ آمده بودند . هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان این جشن را از بزرگترین جشنهای ملی میدانستند . بعد ها آغاز فصل مهر و آغاز مدارس را به احترام جشن مهرگان شروع نمودند و آنرا جشن فرهنگی مهرگان نامیدند . ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه درباره جشن مهرگان می نویسد : در روز مهرگان فرشتگان به یاری کاوه آهنگر شتافتند و فریدون را بر تخت شاهی قرار دادند .سپس ضحاک را در کوههای دماوند زندانی نمودند و مردمام ایران را از گزند او آزاد ساختند . اصل و ریشه واژه مهر به واژه مشترک هند و ایرانی برمی گردد. این واژه در اوستا به صورت miθra «ایزد میترا» به کار رفتهاست ، به روز مهر و جشن مهرگان واژه مهر پیمان و دوستی معنی میدهد . در ایران باستان ، جشن مهرگان پس از نوروز دارای اهمیت ویژهای بود . دلیل آن این است که هر دو آغاز فصلهای سال را نوید میدادند . نوروز آغاز تابستان و مهرگان آغاز زمستان را به هر ماه میآوردند زیرا در آن زمان سال به دو فصل تقسیم شده بود . فصل اول ، تابستان بود که از جشن نوروز شروع میشد و هفت ماه ادامه داشت .جشن مهرگان که از روز مهر شروع میشد تا شش روز پس از آن ادامه مییافت و جشن شادی بر پا میشد . انگیزهای که به پیدایش جشن مهرگان در تاریخ ایران نسبت میدهند پیروزی ایرانیان بر ضحاک ستمگر ، به رهبری کاوه آهنگر است که او را در بند آوردند و فریدون را به عنوان رهبر خود برگزیدند . این جشن در روز ۱۰ مهر ، روزی که نام روز و ماه یکی بود جشن گرفته میشد و مانند نوروز سه جنبه نجومی ( طبیعی ) ، تاریخی و دینی داشت . از نظر نجومی ، مهرگان چند روز پس از اعتدال پاییزی جشن گرفته میشد . ( اعتدال پاییزی اول مهر صورت میگیرد ) . و جشن برداشت محصولات کشاورزی است .از نظر تاریخی ، در این روز نیروی داد و راستی به سرکردگی کاوه آهنگر بر ارتش دروغ و ستمگری آژی دهاک ( ضحاک) پیروز شد و فریدون به شاهی رسید . مبارزه راستی و دروغ ، داد و ستم در ایران ریشه دینی دارد و همه جشنهای ملی هم به گونهای این مبارزه و پیروزی نهایی حق بر نا حق را نشان میدهد . ولی ، در تاریخ مهرگان این جنبه درخشندگی ویژه را دارد . از نظر دینی ، در فرهنگ ایرانی مهر یا میترا به معنای فروغ خورشید و مهر و دوستی است . همچنین مهر نگهبان پیمان و هشدار دهنده به پیمان شکنان است .هم اکنون زرتشتیان در روز مهر از ماه مهر به آتشکده و نیایشگاه میروند . با تهیه خوراکهای سنتی از یکدیگر پذیرایی میکنند و با نیایش و برنامههای فرهنگی مانند سخنرانیهای ملی و آیینی سرود ، شعر و دکلمه جشن مهرگان را با شادی بر پا میدارند